Feb 26, 2008

Gawad Kalinga (huizenbouwproject)

Ik ben Marco Schoorl en ik ben ook afgelopen jaar mee geweest naar de Filippijnen!
En het was echt geweldig! Alles, de groep, de reis, de projecten, de leiding (moet ik zeggen) oftewel alles!

De herinnering die mij nog het meeste is bijgebleven is toch wel het Gawad Kalinga, het huizenbouwproject. Zelf sliep ik daar bij een gastgezin, die afkomstig waren uit een sloppenwijk, ze hadden het niet rijk. Maar zij waren zo lief, zo gastvrij en zo zorgzaam om mij. Terwijl ze op het zelfde moment moeite hadden om zichzelf in leven te houden.Het meest mooie was ook nog het samenwerken met de inwoners van die wijk waar we waren, samen met hen bouwden we de huizen!

Als laatste nog een raar moment, dat had ik op de dumpsite, vuilnisbelt. Want eigenlijk komen wij daar als een soort ramptoerist. Maar toen we vroegen of we de mensen op de foto mochten nemen ging ze heel vrolijk staan lachen en zwaaien. Raar in onze ogen. Maar wij zijn voor hun ook een attractie, wanneer komen er nu rijke mensen uit het westen speciaal naar hun toe, om hun op de foto zetten? We kunnen ook naar een hotel toe gaan, waarom dan toch daar heen……

No comments: